«Jeg skjønner ikke hvorfor de er så uengasjerte!» Lederen Per løftet brillene opp på issen og klødde seg i nakken. Han hadde et hektisk ansiktsuttrykk, og satte de blå øynene i meg. «Jeg begriper rett og slett ikke hvorfor jeg ikke får dem til å engasjere seg, det er SÅ EKSTREMT frustrerende - de sitter der som en gjeng med østers!»
Jeg forsto frustrasjonen. Kjente meg bare så alt for godt igjen i den. Men det skal jeg fortelle deg mer om etterpå …
Jeg heter John Øyvind Livden, og har arbeidet med mennesker hele livet. Det begynte i speideren, fortsatte i Sjøforsvaret, og nå handler hele yrkestilværelsen min om mennesker. Jeg er 53 år.
For å være mer konkret, handler jobben min om ledere og team, om ledelse og samarbeid, og om hvordan vi mennesker kan få det beste ut av oss selv og hverandre …
Grunnen til at jeg fikk 100% gjenkjenning på Pers situasjon og frustrasjon, er at det like gjerne kunne ha vært meg som satt der og nappet meg irritert i barten for noen år siden …
Selv om jeg fikk min første lederrolle allerede som 13-åring og har vært leder siden, skulle jeg bli nesten 40 år før jeg fikk min egen A-HA-opplevelse, og virkelig knakk koden for ekte samarbeid og relasjoner. Det hele hadde med en gammel psykologiprofessor å gjøre …
Svært mange medarbeidere er misfornøyde med lederne sine. Og overraskende mange ledere (jeg har snakket med mange hundre av dem om dette) er frustrerte og misfornøyde med seg selv ...
Dårlig lederskap og dårlig medarbeiderskap har enorme kostnader. Det går ut over effektivitet, resultatoppnåelse og bunnlinje. Det har også en høy menneskelig kostnad i form av mistrivsel, stress, frustrasjoner og manglende engasjement …
Og da har vi ikke en gang begynt å snakke om kostnadene i form av korttidsfravær, sykmeldinger og kostnadene ved å rekruttere, ansette, og lære opp nye medarbeidere for å erstatte de som sluttet fordi de ikke var fornøyde med «ledelsen» eller lederen sin …
(visste du at 7 av 10 som sier opp jobben oppgir dette som en av de viktigste årsakene til at de sluttet?)
Det er jammen ikke lett å være leder …
Mer enn 20 års arbeid med ledere og team har lært meg at det vanligvis er tre hovedårsaker til at ledere feiler, og jeg har de siste 10 årene utviklet og testet ut en prosess for å hjelpe ledere å unngå disse fallgruvene og bli tryggere, mer bevisste og mer engasjerte utgaver av seg selv som både får jobben gjort – og tar vare på medarbeiderne sine.
I dag klokken 1300 inviterer jeg til et webinar for å fortelle mer om dette…
Men litt tilbake til den frustrerte lederen Per som vi møtte tidligere i dette innlegget. Det var egentlig tre ting som manglet: For det første manglet Per selvinnsikt. For det andre hadde han ikke nok menneskekunnskap til å forstå dynamikken i møterommet, og for det tredje hadde han verken kunnskapen, verktøyene eller ferdighetene som skulle til for å løse utfordringen sin …
Per var rett og slett stuck. Det var ikke rart at han var frustrert …
Der har jeg også vært selv med jevne mellomrom opp gjennom karrieren. Oppgitt og frustrert over situasjoner eller medarbeidere, usikker på hvordan jeg i det hele tatt skulle løse utfordringene mine.
Jeg har gjort mange iherdige forsøk, noen vellykkede, men likevel mange flere buklandinger enn suksesshistorier …
I 2006 fikk jeg et møte med den aldrende psykologiprofessoren Dr. John Geier. Han hadde da brukt hele karrieren sin til å utvikle en modell for personlighet og atferd og laget fantastiske lærings- og utviklingsverktøy …
Dette møtet forandret alt for meg. I løpet av noen timer med professor Geier fikk jeg svarene jeg trengte, både for å kunne se meg selv og min egen atferd på en ny måte, og ikke minst så fikk jeg en helt ny forståelse for hvordan mennesker fungerer, og hvordan de fungerer sammen.
Det var ikke noe feil med de kollegene eller lederne jeg hadde irritert meg grønn over, de var bare forskjellige fra meg, og jeg hadde tillatt den forskjelligheten å bli et problem i stedet for å bli en ressurs.
Fra 2006 og frem til i dag har kunnskapen og innsikten som startet med dette møtet vært så avgjørende for meg i min egen jobb og ledergjerning, at jeg kaller det for det viktigste jeg har lært hittil i livet…
Og hva skjedde egentlig med Per? Som coachen hans fikk jeg lov til å hjelpe han med å se seg selv på en ny måte, oppfatte medarbeiderne på en ny måte, og fikk lov til å gi han noen nye verktøy og strategier han trengte for å handle annerledes …
Etter det neste møtet kom medarbeiderne og spurte meg hva jeg hadde gjort med Per, for det hadde aldri vært et så engasjerende og engasjert møte noensinne. Jeg kunne fortelle dem at Per hadde gjort alt selv – og det hadde han ...
Han gikk fra frustrasjon til engasjement, og ble en leder som klarte å lede både seg selv og medarbeiderne sine på en ny og bedre måte – fordi han hadde fått bedre selvinnsikt, bedre menneskekunnskap, og flere verktøy i lederskapet …
Jeg er så heldig at jeg får lov til å hjelpe mange ledere å lykkes med ledelse, og jeg har laget en metode som jeg har brukt de siste ti årene på å prøve ut og perfeksjonere, og som jeg allerede har brukt sammen med mange ledere.
Nå i dag klokken 13.00 gir jeg deg en times gratis lederopplæring i form av webinaret «Lær deg å like lederrollen».
Her vil jeg fortelle mer om metoden min, og om hva som skal til for å bli en bedre leder.
Dette kan jeg love deg at du ikke bør gå glipp av, så benytt anledningen til å registrere deg nå med en gang. Vi snakkes!
Godt lederskap!
John Øyvind Livden, coach og lederutvikler
Les også: Kastet inn i lederrollen
Bli med på epostlisten vår for å motta de siste nyhetene og oppdateringene fra Gullfjell.
Ikke vær bekymret, vi deler ikke dine data med noen.
50% Fullført
Legg inn dine data her, så setter vi deg på epostlisten vår. Du kan være helt trygg på at vi aldri kommer til å dele opplysningene dine med noen.